Zen

Etape in practica Zazen

Zen

"Zenul este o metoda absoluta, unica, suprema pentru a atinge satori, esenta si expresie a dharmei. Aceasta medota este transmisa direct "de la sufletul meu la sufletul tau", metoda ce nu se poate invata din carti sau prin judecata altor persoane, caci aceasta metoda presupune o libertate interioara totala."

Zen este in limba japoneza traducerea cuvantului "ch'an" din limba chineza care provine din cuvantul sanskrit dhiana, si inseamna meditatie in postura lui Budha (postura lui Budha este Padmasana). Taisen Deshimaru spunea ca Zen este Zazen.

Zenul a trecut din India in China prin intermediul lui Bodhidharma in secolul al VI-lea. in Japonia patrunde in secolul VII prin calugarul Eisai care invatase la scoala Rinzai. Cel mai insemnat maestru Zen din Japonia este fara indoiala Dogen.

Zenul se bazeaza pe meditatii si postura iar singura invatatura erau koan-urile, ce aveau ca scop blocarea mintii.Cautarea interioara ce precede iluminarii este scopul lui Zen, fapt ce conduce practicantul la constientizarea permanenta a existentei lui Dumnezeu in manifestare.

Cele 7 principii ale Zenului

de Maestrul Dogen

Mintea si corpul sunt mereu in miscare, dar practica zazenului ne ajuta sa revenim la originea corpului si a mintii, la conditia normala. Adevaratul Zen nu se invata din carti el fiind transmis mereu printr-o metoda mai speciala: "Kokoro kara kokoro", adica "de la sufletul meu la sufletul tau". in aceasta maniera a transmis si Bodhidharma Zenul, primului sau discipol care era chinez, nestiind limba acestuia.

Bodhidharma

Zazen

In limba japoneza ZA inseamna "a te aseza", iar Zen inseamna meditatie, deci Zenul este practica de a te aseza - Zazen. Zazen egal Satori, se spune in Zen, dar a dori sa obti Satori e ca si cum ai alerga dupa propria umbra, spune Taisen Deshimaru. Satori apare atunci cand cautarea inceteaza, aceasta stare trezindu-se in noi datorita unei anumite intelegeri, aceea ca Satori este natura noastra adevarata. Zazenul nu are un scop sau vreun obiect al meditatiei.

In primul rand practica Zazen necesita prezenta unui maestru, intr-un dojo (sala de practica spirituala). Maestrul va avea astfel posibilitatea verificarii posturii discipolului, aspect esential in Zazen. Este adevarat ca Zazenul poate fi practicat oriunde si oricand, dar in faza de inceput pana la atingerea perfeectiunii in aceasta tehnica este nevoie de un maestru Zen.

Dojo-ul traditional tebuie sa fie umplut cu liniste, o temperatira constanta si confortabila pentru a nu distrage mintea de nici un fel. De asemeni se va construi un altar in care va fi asezata o statuie a lui Budha, loc ce va fi mereu plin cu flori, betisoare parfumate si lumanari.

Intrarea in dojo se face cu piciorul stang la intrare, iar la plecare cu piciorul drept. in dojo se intra descaltat, incet, fiecare pas facandu-se constient, pana cand se ajunge in dreptul pernei speciale pentru meditatii, numita zafu. Odata ajunsi la zafu se saluta practicantii din sala si apoi oprindu-ne in dreptul fiecarui punct cardinal pentru a saluta.

In dojo intra doar cei care vor sa practice Zazen. Ei trebuie sa lase la intrare toate grijile si prejudecatile legate de orice, pentru a nu da mintii nici un suport.

Dogen

Pozitia corpului in Zazen

Postura traditionala in Zazen este padmasana sau postura lotusului in limba sanskrita. in limba japoneza aceasta postura se numeste kekkafusa. Pentru inceput nu se va forta cu aceasta postura ea putandu-se face doar pe jumatate.

Executia posturii corecte, consta in punerea piciorului drept peste piciorul stang si apoi piciorul stang peste piciorul drept. Talpile vor fi orientate in sus. Genunchi trebuie sa atinga solul, perna ajutandu-ne considerabil la inceput considerabil in aceasta privinta. Coloana vertebrala trebuie sa fie dreapta iar regiunea lombara putin cambrata. Umerii cad natural, abdomenul este relaxat, barbia este putin retrasa. Dupa ce postura a fost executata, pentru a gasi pozitia corecta ne vom balansa stanga-dreapta de cateva ori. Nu se vor face balansari ale corpului fata-spate. Postura in Zazen este foarte importanta.

Zen

Mainile vor fi tinute in poala executand mudra meditatiei. Palma stanga se aseaza peste palma dreapta, degetele fiind lipite, doar degetele mari atingandu-se la varf. Degetele mari trebuie sa fie tinute drept si nu trebuie sa fie ridicate si nici coborate. Mainile terbuie sa atinga ele "cazand" natural pe langa corp.

Gura este inchisa, iar limba atinge palatul. Ochii sunt deschisi si privesc in fata la aproximativ 1 metru. Privirea trebuie sa fie fixa si nu trebuie sa fie atrasa de alte obiecte.

Respiratia este foarte importanta in Zazen, ea realizandu-se foarte lent si prelung. Spiritul, corpul, mintea sunt strans legate de respiratie. Astfel o respiratie rapida, sacadata, necontrolata va duce inevitabil la inbolnavirea tuturor structurilor corpului uman. La polul opus, o respiratie calma, profunda, controlata si constienta duce la o liniste a spiritului, la o luciditate mentala, la o intarire a organismului fizic, vitalitate mult marita.

Respiratia in Zen este naturala si nu fortata, ea aducand practicantul la starea de Mushini (non-mentalul) si la KU (vacuitatea). Inspiratia este vie si scurta iar expiratie lenta si puternica, forta expiratiei cpborand in hara. Aceasta tehnica de respiratie este numita in Zen "Uni Shu".

Oamenii nu stiu sa respire corect, de aici si problemele de sanatate ce apar la o varsta mai frageda in acest secol, fapt ce vine si pe fundalul unei alimentatii artificiale si haotice. Un om bolnav respira pe minut de 20 - 30 de ori, un om normal de 15 ori pe minut, iar un practicant Zazen inter 5 si 9 ori pe minut. Bine inteles ca numarul respiratiilor poate scadea treptat in cazul practicantilor perseverenti, ce cauta adevarul si sunt sinceri cu ei.

Postura si respiratia creeaza atitudinea necesara unui parcurs lin si armonios in practica spirituala.

Kin Hin este mersul Zen. Este considerat un Zazen dinamic. Dupa o sedinta lunga de Zazen picioarele amortesc si devin dureroase si este foarte indicat sa se faca apoi Kin Hin. Bratele sunt ridicate la nivelul pieptului cu coatele ridicate cu bratul drept peste bratul stang. Palmele sunt orientate in jos. Privirea este orientata catre in fata la aproximativ 3 metri. Se pleaca cu piciorul drept facand pasi mici, la fiecare pas facandu-se o inspiratie si expiratie. Piciorul se pune jos pe expiratie.

"Daca sesizam un lucru le pierdem pe celelalte."

Zen