YIN YANG

YIN YANG

Tot ce intalnim in jurul nostru, in intregul Universul se poate clasifica in Yin si Yang. Cercul impartit in doua jumatati, una alba cu punct negru si una neagra cu punct alb, a fost desemnat de invatatii taoisti, ca fiind o reprezentare a Universului. Semnificatia acestui simbol este urmatoarea: partea neagra reprezinta Yin, iar partea alba reprezinta Yang. Punctele de pe cele doua reprezentari, arata clar faptul ca nimic nu este doar Yin sau Yang; in fiecare Yin este si Yang, si in fiecare Yang este si Yin. Yin fara Yang nu exista si nici Yang fara Yin nu poate exista. Yin si Yang reprezinta doua contrarii ce nu pot exista unul fara celalalt; exact ca ziua si noaptea, fata - spate, barbat - femeie. O alta semnificatie a celebrului simbol TAO este cuplul armonios perfect integrat divin, care plin de iubire pura, detasata si trasfiguratoare sunt in comuniune perfecta si directa cu Dumnezeu. in Orient, in hiduism acest cuplu este reprezentat in mod direct de catre Shiva - Shakti. In fiecare femeie (Yin) exista si aspecte masculine (Yang), si in fiecare barbat (Yang) exista aspecte feminine (Yin). Se poate vorbii de femeie si barbatul interior. Cu toti suntem alcatuiti dintr-un complex de energie Yin si Yang. Bineinteles ca unele energii sunt predominante in fiinta noastra. Cand apar dezechilibre in noi, Yin si Yang inseamna ca sunt perturbate, astfel o femeie care isi pierde din feminitate (din Yin) poate manifesta mai mult aspecte masculine (mai mult Yang), astfel si un barbat pierzand din masculinitate (Yang) se poate feminiza, ceea ce arata ca este pe un fond marit de energie Yin. Yin si Yang nu se manifesta doar la nivel fizic, ci si la cel mental si spiritual. Sanatatea este impartita si ea in Yin si Yang. O persoana lipsita de energie, inceata, obosita, este caracterizata de prea mult Yin, o persoana foarte dinamica, agitata, nervoasa are prea mult yang. Yin si Yang pot fi gasite si in muzica, astfel o muzica lenta, linistitoare, precum muzica de relaxare, o parte a muzicii clasice, este de tip Yin; o muzica dinamica, ritmica este de tip Yang. © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
YOGA

YOGA

1. YOGA - Origini, etimologie, semnificatii 1.1. Origini Originile misticii yoga sunt greu de stabilit. Cautarile arheologice efectuate pe valea Indusului au permis scoaterea la lumina a unei controversate placute (sigiliu) din lut ars pe care figureaza un personaj masculin asezat in pozitie de "taietor", adica intr-o postura de meditatie caracteristica din yoga "clasica". Personajul este descris ca avand "coarne lungi care i se inconvoaie de fiecare parte a capului, intre care se remarca o protuberanta inalta asemanatoare unui coc" Aceasta imagine, considerata ca avand caracter religios, il infatiseaza pe "Marele Zeu" in ipostaza de Siva Durjati ("Marele ascet", purtator al cocului). Scena mai cuprinde in jurul imaginii zeului si patru animale: tigru, elefant, rinocer si bivol sugerand si intruchiparea lui Siva Pasupati ("Marele Pastor", "Stapanul animalelor"), regasit deopotriva atat in literatura cat si in iconografia hindusa. Este certa originea sa preariana desi nu apare in textele vedice. Va patrunde totusi mai tarziu, ca reintruchipare a zeului Rudra. El este "Marele yoghin", Yogesvara ("Stapanul yoghinilor"), "Zeul Suprem" (MahaDeva), "Marele vizionar" (Maharsi) si "binefacator". Avand in vedere amintitul caracter religios al imaginii se poate considera ca forme de yoga "arhaica existau deja in civilizatia Mohenjo" Daro Harappa in timpul mileniului al II-lea i.Hr. In jurul anului 1600 i.Hr. are loc patrunderea triburilor vedice (ariene, arya, in sanskrita) din nord-vest in Punjab si supunerea populatiilor dravidiene. Arienii au adus cu ei esentialul a ceea ce avea sa constituie religia vedica. Despre ceea ce exista in afara sau in jurul religiei vedice trebuie dedus plecand de la ceea ce este relevat de activitatea religioasa in India la sfarsitul perioadei vedice prin intermediul textelor si iconografiei budiste, a marturiilor insotitorilor lui Alexandru cel Mare prin mijlocirea documentelor brahmanice insasi care in secolul al-IV-lea i.Hr. fac in mod explicit referire la realitati mult anterioare (de exemplu, epopeele care pretind a povesti gesta eroilor intemeietori ai imperiului arian). Vardhamana Mahavira (rom. "Marele erou"), fondatorul jainismului, era un adept al misticii yoga si se considera ca a fost ultimul dintr-o serie de personaje numite tirthamkara ("facatorii de vaduri pentru ca altii sa treaca apa") care traiau cu totul in afara brahmanismului ortodox Buddha Sakyamuni (Gautama Siddharta) dupa mai multe opriri la diferiti maestri spirituali ajunge sa stapaneasca perfect practicile ascetice, filosofia (Samkhya) si yoga. "Buddha s-a inaltat pe terenul yogai, gandirea i s-a format in lumea yogai, oricate noutati ar fi putut absorbi". Abundenta si concordanta acestor marturii conduc in mod necesar la ideea ca traditia yoghina nu dateaza din secolele VI-VII i.HR. ci originile ei, coboara mult in urma, cel putin pana la Mohenjo-Daro/Harappa. Primirea doctrinei yoga in brahmanism a fost posibila in special datorita prezentei in cadrul ritualurilor vedice a unor practici asemanatoare celor pe care yoga le proslavea: postul si juramantul de tacere (mauna), sacrificiul interior ce trezeste ardoarea (tapas) si focul interior prin care personalitatea adoratorului este metamorfozata. Yoga constituie o prezenta constanta in spiritualitatea indiana atat in traditia orala, cat si in literatura sanskrita, reprezentand o dimensiune definitorie a acesteia. In aceasta directie este demna de remarcat afirmatia lui M. Eliade. "Atunci cand crestinismul s-a adoptat realitatilor indiene, el si-a insusit anumite metode yoghine de meditatie si rugaciune". 1.2. Etimologie; semnificatii Din punct de vedere etimologic, termenul yoga deriva din radacina "yuj" care inseamna "a lega laolalta", "a tine strans", "a inhama", "a pune la jug". Deci cuvantul sanscrit "yog" are ca prima semnificatie, pe aceea de inhamare. Este intalnit in textele vedice unde este utilizat prin referire la carul lui Indra sau al lui Surya (Soarele), si unul si celalalt trase de cai in maniera trasurilor antichitatii clasice. Stapaniti de mana vizitiului care tine hamurile, caii sunt "disciplinati, controlati" existand de asemenea si ideea ca eforturile lor sunt "conjugate, ordonate" prin opozitie cu activitatea libera dar incoerenta a cailor salbatici. Ceea ce demonstreaza ca sensul de "jug" deseori atribuit cuvantului "yog" (prin referire la latinescul jungere, jugum) nu poate fi, in cel mai bun caz, decat un tip special de atelaj sau piesa componenta a acestuia, dar de fapt textele nu utilizeaza cuvantul "yog" in sensul de "bucata de lemn" si referirile se fac intotdeauna la cai, deoarece acestia , vioi si zburdalnici, rapizi si indisciplinati, furnizeaza o imagine clara a ceea ce semnifica yoga ca disciplina spirituala. Astfel yoga dobandeste de la origini sensul complementar de metoda folosita pentru controlul vietii psihice (dupa cum atelajul este un mijloc folosit la domesticirea cailor). Fiinta umana care obtine desavarsirea (eliberarea) "afla ca atman este cel care sta pe car, corpul este carul, intelectul este vizitiul, mintea fraul. Simturile sunt caii, obiectul lor este drumul...Cine e intelept si cu mintea intotdeauna concentrata aceluia simturile ii sunt supuse ca niste cai buni ai unui vizitiu ... Cine e intelept cu mintea concentrata, totdeauna curat, acela atinge acea tinta, de unde nu mai renaste". Din acest punct de vedere, yoga poate evoca orice activitate intelectuala sau asimilata acesteia in masura in care, yoga contribuie la ordonarea proceselor mentale. Studiul (svadhyaya) si rugaciunea sunt forme de yoga, ca si practicarea ritualurilor atat timp cat liturghia vedica este o ordonare a spatiului si a timpului, a gesturilor, cuvintelor si gandurilor oficiantilor si credinciosilor. Termenul yoga caracterizeaza deci, in general, orice tehnica de asceza si orice metoda de meditatie. Fiind valorizata diferit de multiplele curente de gandire si miscari mistice indiene au existat, pe langa yoga "clasica" expusa de Patanjali, in celebra sa Yoga-Sutra si alte forme de yoga "populare" nesistematice existand de asemenea forme de yoga nebrahmanice (budista, jainista). Din perspectiva sensului de "a lega" pe care il comporta termenul "yuj" reiese in mod evident ca "legatura" cu Dumnezeu la care trebuie sa conduca respectiva actiune de unificare presupune ca o conditie prealabila si necesara ruperea legaturilor ce unesc spiritul de materia grosiera. Si in aceasta directie se poate spune ca eliberarea (moksa, kaivalya) nu poate avea loc decat dupa o prealabila "detasare" de lume, o sustragere din cadrul algoritmului uman fara de care nu se poate ajunge la o regasire de sine. Cu alte cuvinte, in acceptiunea sa mistica, yoga, in intelesul sau de "unificare", implica emanciparea in raport cu lumea, transcederea materiei si stabilirea lui purusa (sufletul) in natura sa esentiala, care este Pura Constiinta. Cea mai importanta semnificatie a cuvantului yoga, ce se desprinde din literatura indiana, se raporteaza la "filosofia" yoga din tratatul lui Patanjali, Yoga-Sutra. O darsana nu este un sistem filosofic in sensul consacrat al cuvantului, dar este un "sistem de afirmatii coerente", coextensiv experientei umane, pe care isi propune s-o interpreteze in ansamblul ei si avand ca scop "eliberarea omului de ignoranta". Potrivit unei alte terminologii "riguros, darsana inseamna viziune, insa se traduce de obicei prin sistem". Yoga exalteaza efortul personal, autodisciplina si asceza (tapas), gratie carora se poate obtine retragerea simturilor (pratyahara) si concentrarea spiritului. Pentru scolile de yoga "devotionala" (bhakti) "unificarea" initiala in spirit anticipeaza adevarata unire, suprema comuniune, identificatoare a sufletului individual (atman) cu Dumnezeu insusi (Brahman). Pe langa latura sa practica yoga comporta si o trasatura initiatica evidentiata prin prezenta maestrului (guru). Adeptul yoga abandoneaza asa-zisa "lume profana" (familia, societatea) si sub calauzirea guru-lui urmareste sa depaseasca succesiv limitarile comportamentale si axiologice proprii conditiei umane. Se produce astfel o "moarte" fata de acesta viata, dar care este urmata de o "renastere" pe un alt nivel ontologic, cel reprezentat de suprema eliberare (Kaivalya), de accesul la o existenta desavarsita, pura, imposibil de definit in maniera discursiva, denumita de scolile mistice indiene cu diferiti termeni: moksa, nirvana, asamkrta. Lucian Danila, Reiki Master lucian_dan76@yahoo.com lucian.danila@gmail.com © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
MUDRE

MUDRE

CE ESTE MUDRA? In vechile picturi indiene, zei si zeite sunt reprezentati facand anumite mudre. Ele mai sunt aparute si in diferite culturi ale planetei, in budism si in crestinism. Pe langa armonia interioara, pacea sufleteasca pe care o aduc mudrele, ele mai sunt folosite si in medicina Ayurvedica, pentru a da mintii si sufletului un trup sanatos. In dansurile indiene, mainile se misca dintr-o mudra in alta astfel fiind tradusa de cei initiati ca o intreaga situatie arhetipala. in dans mudrele jucau dublu rol: acela artistic, estetic si a cel de activare si purificare a circuitelor energetice. Astefel impactul era dublu si fata de dansator, care traia in mod direct experienta mudrelor, dar si fata de privitor. Anumite mudre sunt usor de realizat, iar pentru practicantul devotat fata de yoga, care este mereu constient de Sinele Divin ATMAN, si care nu pierde nici o ocazie de a practica yoga, poate realiza anumite mudre si in asa zisii timpi morti (mers pe strada, in autobuz, la servici). Astfel avem o metoda gratuita de a ne vindeca trupurile, sufletul si spiritul. Mudrele pot fi practicate atat de incepatori cat si de avansati, astfel omul superocupat de la oras isi poate aloca 10 minute oriunde si oricand vrea el pentru acesta terapie a mudrelor, obtinand astfel pacea interioara, calm la nivel mental. Indiferent cat de simple sau complexe sunt aceste mudre nu uitati ca un gram de practica valoreaza cat tone de teorie. Mudrele pot fi folosite cu succes de catre yoghini, practicanti ai artelor martiale, masaj, reiki, bioterapeuti. La inceput mudrele vor fi practicate distinct minim 30 de zile pentru a simti efectul. Odata cu practica intensa si constanta vor aparea si rezultatele care apar dupa o perioada mai lunga de timp. in textele tantrice si yoghine mainile reprezentau Soarele (mana dreapta) si Luna (mana stanga) sau inteligenta si meditatia. De asemeni in alte sisteme, degetelor de la mana le erau asociate cele 5 elemente subtile fundamentale - Pamant - Apa - Foc - Aer - Eter. De asemeni degetelor le erau atribuite chakre, planete, stari subtile benefice, virtuti. Anumite mudre yoghine cum ar fi Mahamudra, Yoga Mudra, necesita participarea yoghinului cu intregul corp. in trecut mudrele erau transmise de la maestru la discipol, din acest motiv textele care descriu mudrele sunt atat de putine, iar cele care au fost scrise codat, special pentru a fi ferite de ochii ignorantilor. De aceea este imperios necesar ca un incepator sa-si gaseasca un ghid care sa-l invete corect aceasta practica, in caz contrar practicantul riscand sa desconsidere mudrele datorita esecurilor. MUDRELE IN AIKIDO Aikido este o arta matiala fondata de Morihei Ueshiba, ce are ca scop armonizarea trupului cu mintea si spiritul. Aikido mai este numita si Calea Pacii, "AI" insemnand "a armoniza", "KI" insemnand "spirit" iar "DO" insemnand "cale". Intelepciunea lui Morihei Ueshiba a trecut de mult granitele Japoniei iar Aikido este practicat acum la nivel mondial. Aikido este mai mult decat o arta martiala chiar daca practica de baza o reprezinta lucrul fizic. Comuniunea cu natura, rezonanta cu cele 5 elemente, intoarcerea la Sursa Primordiala, sunetele sacre, rugaciunea, respectul si atitudinea sunt cateva din intelepciunea Aikido-ului. Mesajul lui Morihei Ueshiba era mereu simplu dar intotdeauna greu de pus in practica, deoarece un gram de practica face cat tone de teorie. Multe principii si tehnici yoga sunt identificate si in Aikido, unul dintre ele fiind mudrele. © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
REIKI

REIKI

SHODEN - Trezirea si constientizarea energiei Reiki in propria fiinta "CINE IUBESTE CREDE IN IMPOSIBIL" Elizabeth Barret Browning Reiki este un sistem de "terapie prin lumina" eficient, simplu, accesibil indiferent de credinta, rasa, apartenenta sociala. Prezenta acestui sistem de terapie si cunoastere in bagajul celui care doreste sa-si trateze trupul si sufletul este binevenita. Reiki nu este o tehnica medicala, nu se bazeaza pe autosugestie, hipnoza sau psihanaliza, nu este o doctrina, credinta sau religie. Termenul Reiki este rezultatul asocierii a doua caractere (kanji) japoneze: rei - cu sensul de universal, omniprezenta, omnipotenta si ki - care se poate traduce cu intelesul de energie, forta vitala, elan creator. Insa, sensul si semnificatiile termenului nu se definesc pe simpla insumare a intelesurilor celor doua componente etimologice. Reiki este energia universala vitala, principiul universal al vietii (termeni echivalenti se intalnesc si in alte traditii spirituale: in buddhismul chinez chi, in hinduism, prana, in spiritualitatea islamica barraka, etc.). Mai mult, termenul reprezinta o ipostaza impersonala dar in mod paradoxal individualizata a raspunsului ce poate fi dat la intrebarea: "Cine sunt Eu?", o transpunere coagulata a absolutului asa cum, in mod analog, efemerul este un instrument de sesizare a eternului pentru ca face parte din acesta. Energia fortei vitale, invizibila dar palpabila, infuzeaza si patrunde toate formele de viata. Asimilata cu fiecare respiratie aceasta energie a fortei vitale reprezinta esenta care confera vitalitate formei si insufleteste "inteligenta creatoare" care organizeaza universul cu toate componentele sale. In activitatile sale cotidiene, fiinta umana consuma energie vitala. In consecinta, cantitatea si caracterul armonios al energiei in fiecare individ sunt parametrii importanti pentru o buna functionare a organismului fizic si energetic si are evident, influente directe asupra starii de sanatate privita la modul global. In aceasta situatie, devine foarte importanta cunoasterea modalitatilor prin care fiinta umana isi poate valorifica intregul potential, pe de o parte, si accesarea surselor energetice nelimitate ale universului, pe de alta parte. Fiinta umana are, astfel, la dispozitie, cunoasterea unor metodologii prin care se poate incarca in orice moment cu energie benefica vitala si prin care sa isi poata acoperi in acest mod inevitabilele carente energetice care permanentizate in timp pot conduce la dezechilibre care apar in prima faza la nivelul aurei energetice si mai apoi, daca aceste dezechilibre persista, se manifesta si la nivelul corpului fizic, inducand acestuia diferitele patologii care caracterizeaza organismul bolnav si dezechilibrat. Toti oamenii se nasc cu capacitatea de a se vindeca. celor mai multi, insa, le lipseste o forma sau o structura care sa educe aceasta abilitate sa o trezeasca la modul in care aceasta sa devina functionala si eficienta. In mod obisnuit, oamenii isi intrezaresc resursele tamaduitoare native doar in anumite momente in care anumiti factori actioneaza, aparent din exterior, generand o ipostaza, de vid si releu in acelasi timp, pe care fiinta o traieste temporar si in mod necontrolat (fara luciditatea necesara imprimarii definitive a acestei stari si a evocarii ei in propria fiinta, in orice moment). In orice abordare terapeutica exista doua coordonate fundamentale: prevenirea si tratarea efectiva. Se poate constata in mod evident ca fiintele umane au cultivata "nativ" convingerea ca pentru a fi vindecate sunt necesare elemente exterioare (medicamente, terapeuti, etc.) conditionand astfel procesul vindecarii de aceste elemente. Reiki, ca orice alta metoda traditionala de vindecare si evolutie personala, alchimizeaza aceasta tendinta transformand vindecarea in autovindecare, proces in care elementele amintite mai sus au rol de catalizatori bineveniti. Diferenta o face simplitatea metodelor si rapiditatea efectelor benefice. Daca eliminam cauza dispare si efectul, afirma orice terapie alternativa. Reiki (si nu numai) afirma si mai mult: a ne mentine in starea de limitare, frustrare, angoasa, boala, etc. este un mare efort. Starea noastra naturala este aceea de echilibru, armonie, integrare in "disciplina plina de libertate si spontaneitate a Universului". Prezentul este proiectat in trecut (daca ne place mai mult cum eram in trecut) sau in viitor (daca nu ne place nici trecutul si nici prezentul). Reiki caleaza si sincronizeaza, printr-o metodologie simpla si eficienta, aceste coordonate temporale, intr-un permanent prezent ce are (intr-o faza incipienta de constientizare) efect de identificare spontana si perfecta cu energiile benefice din macrocosmos. Reiki ne ajuta sa intelegem ca unica imPERFECTIUNE a memoriei noastre este uitarea efemeritatii (si aceasta este o etapa intermediara). In fazele avansate, Reiki ne ofera tehnici de comunicare si identificare cu propriul sine si cu alte dimensiuni ontologice ce aduce un firesc al totalitatii printr-o permanenta expansiune a constiintei individuale pana la o definitiva identitate a acesteia cu constiinta universala. Cele doua principii ale doctorului Chujiro Hayashi: 1. Principiul responzabilizarii Persoana care solicita tratamentul isi asuma responsabilitatea actului de a fi vindecata. Cu alte cuvinte persoana ce urmeaza a fi tratata trebuie sa constientizeze ca odata cu vindecarea este necesara schimbarea modului de viata si eliminarea cauzelor care au dus la dezechilibrele energetice si fizice ce au impus tratamentul. Aceasta se realizeaza printr-o deschidere a unui canal de comunicare localizat in plan subtil la nivelul gatului acolo unde este situat centrul de forta numit in yoga, vishuddha chakra. Practic, pacientul trebuie sa solicite vindecarea prin avansarea unei decizii constiente de a se implica. Cererea poate, de asemenea, sa fie facut de la nivel spiritual, ca un fel de solicitare a sufletului. In aceste cazuri, se creeaza un canal de comunicare dintre terapeut si pacient care favorizeaza exponential aparitia rapida a rezultatelor, prin faptul ca aceasta empatie se constituie ca un canal energetic perfect intre cele doua fiinte care astfel sunt bransate armonios la sursa de energie Reiki, Dumnezeu Tatal. Orice tratament care este cerut din suflet, trebuie oferit de catre terapeut. 2. Principiul schimbului de energie pentru serviciile oferite Energia de vindecare apartine Universului si Lui Dumnezeu. Transferul de energie intre terapeut si pacient poate crea sentimentul ca acestuia din urma i se cuvenea acest tratament, si creeaza astfel premisa unei lipse de responsabilitate a pacientului si totodata un dezechilibru energetic prin aparitia asa numitelor obligatii neplatite ce creeaza dezechilibre karmice. Acestea vor fi resimtite mai tarziu atat de catre pacient cat si de catre terapeut. Schimbul de energie mentine echilibrul. Acest schimb de energie poate lua orice forma. Cea mai intalnita forma de energie vehiculata astazi in cazul tratamentelor Reiki dar si in cazul majoritatii terapiilor holistice, se constituie sub forma banilor. Acest schimb de energie poate lua insa si forma unui schimb de servicii efectuat intre terapeut si pacient. In cazul in care echilibrarea energetica se face prin intermediul banilor, taxa se stabileste de catre terapeut si valoarea acesteia este in exclusivitate responsabilitatea celui care o stabileste. Desi este un aspect delicat al acesui sistem de vindecare, existand argumenet pro si contra achitarii unei contravalori in bani pentru terapia Reiki sau pentru acordajele oferite de catre maestrul Reiki, totusi noi consideram, ca in conditiile in care tratamentul (ca si acordajele) sunt oferite in mod absolut gratuit si cu toata afectiunea in anumite situatii speciale (persoanelor cu posibilitati materiale reduse dar cu dorinta de cunoastere autentica si aspiratie spirituala puternica), la fel se poate solicita o taxa adecvata si decenta (sa nu fie exagerata) persoanelor cu venituri mai mari si care in acest mod pot sa se achite de acest schimb energetic prin intermediul banilor. (ca un exemplu special de dezechilibru major in cazul unor profesori si terapeuti din SUA, a aparut in randul acestora ideea - nejustificata, din punctul nostru de vedere - de a stabili tarife suficient de mari ca aceste echilibrari energetice dintre terapeut si pacient sa fie "complete" - astfel sa ajuns la sume absolut exorbitante de pana la 10.000$ pentru un singur acordaj si, in medie, 300$ pentru un singur tratament!!!, penibil nu?). Taxa fixeaza o valoare serviciului oferit care este considerat o realitate concreta in gandirea umana. Pozitiile de aplicare a palmelor constituie cel mai important set de cunostinte practice care se studiaza in cadrul gradului 1 Reiki. Pozitiile palmelor pot varia si in functie de maestrul Reiki, dar esential este ca aceste pozitii sa acopere toate zonele guvernate de fiecare chakra in parte. Pozitiile se grupeaza in trei categorii: pozitii ale palmelor pentru zona capului, pentru zona frontala si respectiv pentru zona dorsala a corpului. O practica importanta care trebuie realizata imediat dupa primirea acordajului specific gradului 1, este aplicarea zilnica a autotratamentului pentru o perioada de minim 21 de zile (pentru persoanele cu afectiuni mai grave, perioada se prelungeste). Este necesara igiena mainilor fizica (cu apa si sapun) si energetica (spalarea energetica pe uscat este prezentata in cadrul acestui curs), si totodata este binevenita o solicitare a ajutorului ingerului pazitor si a ghizilor de lumina care insotesc permanent orice demers de vindecare. Timpul de aplicare a palmelor recomandat este orientativ, fiecare practicant putand sesiza un declic interior care sa delimiteze timpul de mentinere a palmelor (si in acest caz se poate trece mai departe, la pozitia urmatoare). Fiecare pozitie are efecte distincte, chiar daca lumina Reiki are o constiinta proprie si se directioneaza in functie de necesitatile efective ale persoanei tratate. Lucian Danila, Reiki Master lucian_dan76@yahoo.com lucian.danila@gmail.com OKUDEN - CHEI DE ACCES LA CONSTIINTA LIBERTATII PERFECTE Motto: "Oriunde ai privi, privesti catre tine..." Lucian Danila Sigmund Freud, intemeietorul psihanalizei, a deschis principalele directii de studiu ale simbolurilor, inclusiv pe cea dedicata simbolurilor arhetipale orientandu-se preponderent catre perimetrul simbolurilor inconstientului personal, al simbolurilor ca valoare individuala. Psihanaliza lui Carl Gustav Jung a dezvoltat o teorie ampla a simbolului in special a simbolului arhetipal care trimite la subconstientul colectiv. Pentru Jung, simbolul reprezinta o expresie antropomorfa pentru un continut suprauman. Toate notele simbolului, in acceptia jungiana, trimit la subconstientul colectiv. Arhetipurile nu numai ca nu se afla in prezent in constientul individului, dar ca achizitie a speciei nu au fost niciodata constiente. Din acest fapt deriva in primul rand caracterul plurivoc al simbolului care contrasteaza cu univocitatea semnului, de exemplu. In timp ce semnul este elaborat constient, inventat, simbolul nu poate fi inventat de catre constient, fiind un "produs natural" nefiind alterat de intentia rationala sau alegerea voluntara. Din acest aspect decurge problema legitimitatii simbolului. Simbolul legitim este, in acceptiunea jungiana, exprimarea raporturilor structurale imuabile ale subconstientului. Plurivocitatea sau complexitatea de sens a simbolului consta intr-o suprapunere de sensuri dintre care doar unul este arhetipal. Simbolizarea devine posibila datorita intalnirii dintre necunoscutul din anumite etaje ale fiintei umane (subconstientul, supraconstientul) si necunoscutul (sau non logic discursivul) din obiectul lumii exterioare fiintei. Se creeaza astfel o conexiune prin care mecanismul declansator al fenomenelor inexplicabile la nivel conventional este asimilat si repetat la nivel individual dar avand de data aceasta o nota absolut distincta ce ii confera o divina unicitate. Aceasta fenomenologie este valabila in Reiki, privit ca terapie holistica si transpersonala dar poate fi transpusa si in cadrul coagularilor culturale si mistico-spiritualiste unde necunoscutul din obiectele lumii exterioare permite proiectarea subconstientului in aceste obiecte, asa incat acestea devin mai mult decat ceea ce sunt in sine. O buna ilustrare in acest sens este alchimia, in cadrul careia este vorba mai putin de chimie si mai mult de psihologie spiritualista, alchimistii proiectandu-si subconstientul in materialele pe care le prelucrau. Un alt aspect important al simbolurilor se refera la utilitatea acestora. Simbolurile arhetipale, ce sunt legate de subconstientul colectiv, aduc in constient continuturi energetice necunoscute celui ce le acceseaza iar utilitatea acestora este diferita de cea a simbolurilor individuale, care reprezinta o exprimare a subconstientului personal. In timp ce ultimele oculteaza anumite continuturi ce trebuie decriptate pentru a le permite acestora accesul in constient, primele vizeaza comunicarea dintre subconstientul colectiv si constientul individual, fiind eficiente si in absenta interpretarii lor. SIMBOLURI REIKI Simbolurile Reiki sunt semne grafice investite cu putere magica, cu o puternica actiune energetica asupra celor carora le sunt adresate. Transmit energie REIKI in timp scurt sau chiar instantaneu oriunde in spatiu si timp fara efort. Au fost tinute secrete mult timp si transmise de la maestru la discipol numai pe cale orala. Pentru a putea fi folosite eficient nu e suficienta doar cunoasterea lor ci e necesara si o initiere pe care o face un maestru REIKI direct asupra practicantului. Simbolurile pot fi comparate cu niste chei energetice multidimensionale care vor deschide usi diferite de fiecare data cand sunt folosite, accesand frecvente specifice doar energiei REIKI, necesara in cadrul sesiunii de vindecare. Simbolurile REIKI nu pot face nici un rau dar daca sunt folosite de persoane avizate efectele lor benefice pot fi spectaculoase. In cadrul nivelului 2 al disciplinei spirituale Usui Reiki, sunt studiate trei simboluri a caror forta si energie pot oferi, celui ce solicita un tratament Reiki, efecte dintre cele mai benefice si mai profunde la toate nivelele fiintei: simbolul energiei si al puterii Reiki - Cho Ku Rei simbolul armonizarii mentale si emotionale - Sei He Ki simbolul transmiterii energiei in spatiu si timp - Hon Sha Ze Sho Nen In cadrul cursului de Reiki Usui, fiecare participant va fi acordat, in prezenta fizica a persoanei care face aceasta initiere speciala, pentru cele trei simboluri si va fi investit astfel cu puterea magica vindecatoare a acestora. "Cel ce doarme, cu fiecare respiratie ii judeca pe ceilalti...cel ce este trezit cu fiecare respiratie isi transcende propria libertate" - Apologie respiratiei, Lucian Danila. Lucian Danila, Reiki Master lucian_dan76@yahoo.com lucian.danila@gmail.com SHINPIDEN - TOTI SUNTEM MAESTRII PENTRU CA TOTI SUNTEM OAMENI Motto: "In tine se afla Lumina tuturor Luminilor" Swami Shivananda Cu alte cuvinte tot ceea ce ne inconjoara constiinta (toate gandurile, perceptiile, intreaga manifestare care ne asalteaza prin intermediul simturilor sau a mintii, etc.) nu este altceva in esenta decat pura Constiinta Divina si Libertate Suprema; tot ceea ce ne apara ca fiind exterior nu este, in ultima instanta, decat Dumnezeu Insusi; al doilea aspect se refera la faptul ca Sinele individual este si el identic cu Constiinta Divina Suprema. Daca in primul caz s-a putut constata ca tot ceea ce vine din exterior este in realitate Constiinta Divina, chiar daca in mod obisnuit acest lucru nu este foarte clar, mergand mai departe in profunzimile fiintei gasim Constiinta Divina si in noi insine ca fiind esenta ultima a fapturii noastre. Ne-am proiectat in exterior si am gasit Constiinta Divina, ne-am resorbit in interiorul fiintei si am gasit tot Constiinta Divina Suprema ca fiind natura noastra esentiala.; in sfarsit un al treilea aspect se refera la faptul ca Constiinta Divina Suprema este esenta oricarei fiinte (si chiar a oricarui lucru!) in sensul ca fiinta umana nu se descopera doar pe ea insasi una cu Dumnezeu si inconjurata de Dumnezeu ci constata ca exista o permanenta conexiune intru esenta intre ea si toate creaturile din aceasta lume sau din celelalte lumi paralele, din trecut, prezent si viitor. Energia maestriei Reiki este suportul pe care orice aspirant la iluminare se poate sprijini daca alege aceasta. Energia maestriei Reiki nu revendica monopolul asupra desavarsirii spirituale si umane dar este o cale autentica a celui ce intelege natura sa si a Universului. Maestria Reiki este "doar" inceputul. In cadrul nivelului 3 al disciplinei spirituale Reiki Usui se studiaza alte doua simboluri foarte importante: simbolul Usui de maestru precum si simbolul inimii a carui metoda de acordaj ofera o intelegere subtila profunda a momentului in care Mantuitorul a spalat picioarele Apostolilor. Tot in cadrul acestui nivel sunt completate cunostintele despre cristale si cristaloterapie (studiu ce demareaza odata cu nivelul 2 din Reiki Usui) si modul in care acestea acestea pot constitui un catalizator sublim in demersul fiintei individuale catre cunoasterea de Sine. "Omul este o consecinta a transcendentei, inevitabila de altfel. La fel cum inevitabil este si, in destinul omului, prezentul ca depasire permanenta a propriei sale perfectiuni. Daca din comoara s-a pierdut o piatra pretioasa aceasta va fi o comoara de sine statatoare oriunde o va purta "ratacirea" pentru ca aceasta nu diminueaza cu nimic stralucirea sa." - Lucian Danila. Lucian Danila, Reiki Master lucian_dan76@yahoo.com lucian.danila@gmail.com © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
ZEN

ZEN

Etape in practica Zazen ZEN "Zenul este o metoda absoluta, unica, suprema pentru a atinge satori, esenta si expresie a dharmei. Aceasta medota este transmisa direct "de la sufletul meu la sufletul tau", metoda ce nu se poate invata din carti sau prin judecata altor persoane, caci aceasta metoda presupune o libertate interioara totala." Zen este in limba japoneza traducerea cuvantului "ch'an" din limba chineza care provine din cuvantul sanskrit dhiana, si inseamna meditatie in postura lui Budha (postura lui Budha este Padmasana). Taisen Deshimaru spunea ca Zen este Zazen. Zenul a trecut din India in China prin intermediul lui Bodhidharma in secolul al VI-lea. in Japonia patrunde in secolul VII prin calugarul Eisai care invatase la scoala Rinzai. Cel mai insemnat maestru Zen din Japonia este fara indoiala Dogen. Zenul se bazeaza pe meditatii si postura iar singura invatatura erau koan-urile, ce aveau ca scop blocarea mintii.Cautarea interioara ce precede iluminarii este scopul lui Zen, fapt ce conduce practicantul la constientizarea permanenta a existentei lui Dumnezeu in manifestare. Cele 7 principii ale Zenului de Maestrul Dogen Zazen si Satori sunt unitate. Toate fiintele si Budha sunt unitate. Zazen-ul este adevarul cel mai profund. Samadhi-ul Zazenului. Invatatura si practica sunt unitatea. Dincolo de Budha. Corpul si mintea sunt unitatea. Mintea si corpul sunt mereu in miscare, dar practica zazenului ne ajuta sa revenim la originea corpului si a mintii, la conditia normala. Adevaratul Zen nu se invata din carti el fiind transmis mereu printr-o metoda mai speciala: "Kokoro kara kokoro", adica "de la sufletul meu la sufletul tau". in aceasta maniera a transmis si Bodhidharma Zenul, primului sau discipol care era chinez, nestiind limba acestuia. Zazen In limba japoneza ZA inseamna "a te aseza", iar Zen inseamna meditatie, deci Zenul este practica de a te aseza - Zazen. Zazen egal Satori, se spune in Zen, dar a dori sa obti Satori e ca si cum ai alerga dupa propria umbra, spune Taisen Deshimaru. Satori apare atunci cand cautarea inceteaza, aceasta stare trezindu-se in noi datorita unei anumite intelegeri, aceea ca Satori este natura noastra adevarata. Zazenul nu are un scop sau vreun obiect al meditatiei. In primul rand practica Zazen necesita prezenta unui maestru, intr-un dojo (sala de practica spirituala). Maestrul va avea astfel posibilitatea verificarii posturii discipolului, aspect esential in Zazen. Este adevarat ca Zazenul poate fi practicat oriunde si oricand, dar in faza de inceput pana la atingerea perfeectiunii in aceasta tehnica este nevoie de un maestru Zen. Dojo-ul traditional tebuie sa fie umplut cu liniste, o temperatira constanta si confortabila pentru a nu distrage mintea de nici un fel. De asemeni se va construi un altar in care va fi asezata o statuie a lui Budha, loc ce va fi mereu plin cu flori, betisoare parfumate si lumanari. Intrarea in dojo se face cu piciorul stang la intrare, iar la plecare cu piciorul drept. in dojo se intra descaltat, incet, fiecare pas facandu-se constient, pana cand se ajunge in dreptul pernei speciale pentru meditatii, numita zafu. Odata ajunsi la zafu se saluta practicantii din sala si apoi oprindu-ne in dreptul fiecarui punct cardinal pentru a saluta. In dojo intra doar cei care vor sa practice Zazen. Ei trebuie sa lase la intrare toate grijile si prejudecatile legate de orice, pentru a nu da mintii nici un suport. Pozitia corpului in Zazen Postura traditionala in Zazen este padmasana sau postura lotusului in limba sanskrita. in limba japoneza aceasta postura se numeste kekkafusa. Pentru inceput nu se va forta cu aceasta postura ea putandu-se face doar pe jumatate. Executia posturii corecte, consta in punerea piciorului drept peste piciorul stang si apoi piciorul stang peste piciorul drept. Talpile vor fi orientate in sus. Genunchi trebuie sa atinga solul, perna ajutandu-ne considerabil la inceput considerabil in aceasta privinta. Coloana vertebrala trebuie sa fie dreapta iar regiunea lombara putin cambrata. Umerii cad natural, abdomenul este relaxat, barbia este putin retrasa. Dupa ce postura a fost executata, pentru a gasi pozitia corecta ne vom balansa stanga-dreapta de cateva ori. Nu se vor face balansari ale corpului fata-spate. Postura in Zazen este foarte importanta. Mainile vor fi tinute in poala executand mudra meditatiei. Palma stanga se aseaza peste palma dreapta, degetele fiind lipite, doar degetele mari atingandu-se la varf. Degetele mari trebuie sa fie tinute drept si nu trebuie sa fie ridicate si nici coborate. Mainile terbuie sa atinga ele "cazand" natural pe langa corp. Gura este inchisa, iar limba atinge palatul. Ochii sunt deschisi si privesc in fata la aproximativ 1 metru. Privirea trebuie sa fie fixa si nu trebuie sa fie atrasa de alte obiecte. Respiratia este foarte importanta in Zazen, ea realizandu-se foarte lent si prelung. Spiritul, corpul, mintea sunt strans legate de respiratie. Astfel o respiratie rapida, sacadata, necontrolata va duce inevitabil la inbolnavirea tuturor structurilor corpului uman. La polul opus, o respiratie calma, profunda, controlata si constienta duce la o liniste a spiritului, la o luciditate mentala, la o intarire a organismului fizic, vitalitate mult marita. Respiratia in Zen este naturala si nu fortata, ea aducand practicantul la starea de Mushini (non-mentalul) si la KU (vacuitatea). Inspiratia este vie si scurta iar expiratie lenta si puternica, forta expiratiei cpborand in hara. Aceasta tehnica de respiratie este numita in Zen "Uni Shu". Oamenii nu stiu sa respire corect, de aici si problemele de sanatate ce apar la o varsta mai frageda in acest secol, fapt ce vine si pe fundalul unei alimentatii artificiale si haotice. Un om bolnav respira pe minut de 20 - 30 de ori, un om normal de 15 ori pe minut, iar un practicant Zazen inter 5 si 9 ori pe minut. Bine inteles ca numarul respiratiilor poate scadea treptat in cazul practicantilor perseverenti, ce cauta adevarul si sunt sinceri cu ei. Postura si respiratia creeaza atitudinea necesara unui parcurs lin si armonios in practica spirituala. Kin Hin este mersul Zen. Este considerat un Zazen dinamic. Dupa o sedinta lunga de Zazen picioarele amortesc si devin dureroase si este foarte indicat sa se faca apoi Kin Hin. Bratele sunt ridicate la nivelul pieptului cu coatele ridicate cu bratul drept peste bratul stang. Palmele sunt orientate in jos. Privirea este orientata catre in fata la aproximativ 3 metri. Se pleaca cu piciorul drept facand pasi mici, la fiecare pas facandu-se o inspiratie si expiratie. Piciorul se pune jos pe expiratie. "Daca sesizam un lucru le pierdem pe celelalte."

Citeste continuarea >
AIKIDO

AIKIDO

Tehnicile Caii spre Pace sunt intr-o permanenta schimbare. Fiecare intalnire este unica si cel mai potrivit raspuns trebuie sa apara de la sine. Tehnicile de astazi vor fi diferite maine. Nu te lasa prins de forma si aparentele unei provocari. Arta Pacii nu are forma, ea este o cautare spirituala. O-Sensei Morihei Ueshiba Aikido este o arta martiala japoneza fondata in anul 1925 de catre maestrul Morihei Ueshiba. in traducere exacta Aikido inseamna calea armonizarii energiilor: AI - armonie, KI - energie, DO - cale. in Aikido nu exista tehnici formale, ci doar cateva principii de lupta care, respectate, ajung sa se transforme in procedee de lupta (autoaparare) in orice situatie si in cazul oricarui atac. Primele trei principii reies din insasi denumirea stilului: AI, KI, DO; celelalte sunt: HARA (centrul fizic si spiritual al corpului uman), IRIMI-TENKAN (in cosmogonia orientala sunt doua forte antagonice si complementare ce transforma totul -- YIN-YANG; zi-noapte, alb-negru, masculin-feminin -- si stau la baza echilibrului universal), TEKATANA (sabia mainii - Aikido fiind o sinteza a artelor japoneze vechi, unde se foloseau foarte mult sabiile, deoarece existau miscari esentiale care trebuiau utilizate exact ca in lupta cu sabia, s-a trecut la utilizarea partii exterioare a palmei). Mai exista si alte principii care se folosesc in Aikido, dar pentru a le intelege si aplica in viata de zi cu zi este necesara o practica asidua - pentru cei ce il practica sincer Aikido este un mod de viata. In aceasta arta martiala nu exista restrictii de practicare (varsta, sex, religie), deoarece pe tatami toti sunt egali. Chiar si cel care preda nu este mai bun decat cel care intra pentru prima oara in dojo; doar ca a descoperit mai devreme aceasta cale si acum ii ajuta si pe ceilalti sa o descopere. Singurul secret in Aikido este munca sincera cu tine insuti si o vointa de fier pentru a rezista pe aceasta cale. Trebuie sa o spun clar si raspicat: aveti nevoie de ani buni pentru a ajunge la rezultate. Practicantii care muncesc si transpira mult timp in dojo ajung sa aiba vointa si putere spirituala si fizica de invidiat. Pentru a intelege mai bine Aikido trebuie studiate in paralel religiile si filosofiile orientale, modul oriental de viata. Una din din principalele idei din culturile orientale este Karma sau soarta fiecaruia. Legatura dintre Karma si Aikido este ilustrata de urmatoarele cuvinte ale unuia dintre marii oameni de stat ai Japoniei, Shogunul Ieyasu Tokugawa: Karma este inceputul cunoasterii. Mai departe vine rabdarea. Rabdarea este foarte importanta. Sunt puternici cei care au rabdare. Rabdarea inseamna sa-ti infrangi pornirea catre cele sapte simtaminte: ura, adoratie, bucurie, neliniste, manie, tristete, teama. Daca nu te lasi cuprins de ele inseamna ca ai rabdare, ca esti linistit si atunci vei incepe sa intelegi tot mersul lucrurilor si vei fi in armonie cu Eternitatea. Tot ce ati citit pana acum nu are nici o valoare fara practica adevarata, sincera a acestei arte. Asadar le adresam celor curiosi invitatia sa vina sa practice si mai putin sa vorbeasca, pentru ca o fapta valoreaza mai mult decat o mie de vorbe. O-Sensei Morihei Ueshiba s-a nascut la 14 decembrie 1883 intr-o familie de tarani samurai liberi (goshi, adica nesupusi unui feudal) in satul Tanabe, prefectura Wakayama, la sud de orasul Osaka.Conform traditiei, copilul a fost educat de mic in spiritul Bushido (calea samurailor). Acest cod al onoarei samurailor consta intr-o colectie de legi morale si reguli de viata intocmita si completata continuu de razboinici vestiti. insusirea Bushido-ului era legata si de invatarea unei arte martiale, precum si de formarea unei stranse legaturi intre elev si profesor. De aici decurgeau si celelalte calitati: onoarea, cinstea, patriotismul, curajul, bunatatea, judecata nepartinitoare, dezinteresul material, lipsa de dorinte si ele trebuiau invatate si practicate intuitiv (aceasta este metoda de predare in Orient, ceea ce inseamna ca mai intai se lucreaza, iar gandirea vine mai apoi). Creatorul Aikido a avut o viata neobisnuita si bogata in evenimente. Fire plapanda si bolnavicioasa, el s-a interesat de timpuriu de toate aspectele religioase ale sectei budiste Shingon, careia ii apartineau parintii sai, si venera asiduu pe kamii religiei Shinto din districtul sau, Kumono. in acelasi timp el se straduia prin exercitii fizice permanente sa-si consolideze sanatatea si vigoarea trupului. Desi tatal sau a inceput sa-l invete de la 10 ani Aiai-Ryu, o metoda de lupta cu mana goala, adevarata practica a inceput in 1901, cand a urmat cursuri de arte martiale (Ju-jutsu) predate de un maestru de la Tenjin-shin yo ryu, Towara Tokusaburo. Anul urmator l-a petrecut studiind principiile scolii Yagyu Shinkage-ryu. intre 1903 si 1904 a fost inrolat in armata imperiala japoneza. La intoarcere a continuat sa se instruiasca in stilul Yagyu-ryu sub conducerea maestrului Nakai Masakatsu (un om dur care a calit si modelat vointa tanarului Ueshiba). in 1908 a primit din partea acestuia diploma de instructor de arte martiale si si-a deschis imediat un dojo la Tanabe, continuandu-si antrenamentul cu pasiune. Avand posibilitati materiale (tatal sau era un fermier prosper din acel sat), O-Sensei l-a invitat pe Kiyoichi Takogi sa predea cursuri de judo, arta in care Takogi era expert, pentru tinerii din sat, cursuri la care participa si el cu multa sarguinta. In 1912 a intemeiat impreuna cu un grup de 84 de oameni, fosti tarani si militari, un nou sat in nordul Japoniei, in friguroasa insula Hokkaido, in Shirataki. Aici s-a angrenat in muncile cele mai grele, ca taietor de lemne si agricultor (de fapt tot atatea prilejuri de antrenament), continuand totodata studierea si aprofundarea artelor martiale. in 1915 l-a cunoscut pe Takeda Sogaku, un vestit spadasin, maestru in stilul Dayto-Ryu Aiki-jutsu, care l-a acceptat ca discipol si i-a decernat in 1916 diploma de maestru in Aiki-jutsu. Ueshiba a continuat sa se antreneze cu Sogaku inca patru ani, dupa care sau despartit, datorita modurilor diferite in care vedeau artele martiale. Tot Ueshiba povesteste ca antrenamentele erau foarte grele si costisitoare (dezvaluirea unui procedeu costa cam 250-300 de dolari, o suma imensa pentru acea perioada). Takeda Sogaku a fost fara indoiala unul dintre cei mai valorosi budoka ai tuturor timpurilor, dar caracterul sau nu era prea evoluat -- era impulsiv, vanitos si se lauda cu numarul oamenilor ucisi. Pentru ca O-Sensei avea aspiratii spirituale mai inalte legate de lupta propriu-zisa, in 1919 a parasit Shirataki pentru a se intoarce acasa si a studia de unul singur, dar in drumul spre casa a aflat de o noua secta, Omoto-kyo, infiintata de catre Onisaburo Deguchi la Ayabe (regiunea Kyoto). O-Sensei a avut de mic o inclinatie pentru religie, fiind incurajat in acest sens de catre parintii sai. La 7 ani asculta lectiile preotului de la templul Jisaji, iar la 10 ani invata Zen la templul Homanji din satul Akitsu. in continuare si-a pastrat interesul si preocuparea pentru religie, vizitand numeroase temple si audiind predici unde avea ocazia. La Ayabe este foarte impresionat de invatatura predata de Deguchi si anume principiul iubirii si bunatatii, al relatiilor armonioase intre oameni, al unei morale superioare prin religie. Din acest moment Ueshiba incepe sa impleteasca antrenamentele fizice cu exercitii de meditatie in izolare, izolarea in natura fiind un element primordial in a realiza sfintirea sufletului uman in toate religiile lumii. in 1922 obtine diploma de maestru al stilului Shinkage Ryu-Jujutsu. Anul 1924 il gaseste studiind cu indarjire lupta cu sulita in stilul Naginata-do. A continuat sa-si perfectioneze tehnica si in anii 1925-1926 a facut demonstratii ale artei sale in fata unor inalte foruri militare la Tokyo. Stabilindu-se in capitala, si-a deschis un dojo in care a predat principiile luptei fara arme, in scop defensiv, inventate de el. A mai predat la Academia Navala din Toyama, la Academia Politiei Militare si la Colegiul Militar. Am pomenit aceste locuri in care a predat pentru a vedea ca toate sunt unitati militare de elita unde se cerea foarte multa eficacitate a tehnicilor. Dar existau destui oameni neconvinsi de tehnicile Aiki-Budo (acesta era numele pe care il purta pe atunci Aikido) care incercau sa-l invinga si sa-l umileasca, primind in schimb, bineinteles, portia de bataie binemeritata datorita comportamentului lor. De altfel, fiul lui O-Sensei povestea cat de mult detesta tatal sau sa predea la institutiile respective tocmai din cauza caracterului oamenilor de acolo. Ororile produse de militarii care au condus Japonia in anii 1930-1945 si au implicat-o in al doilea razboi mondial, care s-a sfarsit prin cosmarul atomic, au dovedit ca a avut dreptate. De altfel, Ueshiba a si renuntat sa mai predea, retragandu-se la tara, la Iwama, districtul Ibaraki, unde a creat un sanctuar (dojo) dedicat intalnirii lui "Ai-ki", continuand sa predea Aikido, nume pe care la luat arta sa in jurul anului 1940. Antrenamentul zilnic in Arta Pacii permite divinitatii dinlauntrul tau sa straluceasca din ce in ce mai tare. Nu te preocupa de ceea ce considera altii ca este bun sau rau. Nu calcula si nu te comporta nefiresc. Pastreaza-ti mintea concentrata asupra Artei Pacii si nu critica alti maestri sau alte arte traditionale. Arta Pacii nu va restrictiona niciodata nimic. Ea imbratiseaza si purifica totul. O-Sensei Morihei Ueshiba © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
KENDO

KENDO

KENDO, in traducere literala "Calea Sabiei", nu poate fi atribuit unui singur fondator si nici nu-i poate fi atribuita o data a fondarii. Istoria KENDO-ului modern incepe cu samuraii si se extinde peste cultura a catorva secole. La finele secolului al 12-lea, autoritatea guvernulul japonez central era in declin. Grupuri de razboinici asigurau protectia si formau aristocratia locala. Feudalismul tocmai ajunsese la maturitate si urma sa domine Japonia pentru inca cateva secole. Odata cu stabilirea Shogun-atului in Kamakura si cu guvernarea militara in Japonia, o noua clasa militara si stilul lor de viata numit BUSHIDO(CALEA RAZBOINICULUI) castiga teren. BUSHIDO avea ca valori curajul, loialitatea, onoarea, autodisciplina si acceptarea fara rezerve a mortii. Influenta BUSHIDO s-a extins asupra societatii japoneze, influentele sale asupra KENDO urmand a fi importante. Razboinicii japonezi nu erau foarte aplecati asupra artelor sau invatarii. KENJUTSU(arta sabiei) a fost semnalata inca din secolul 8, a castigat teren si a capat noi aspecte culturale si religioase. Faurirea sabiilor a devenit o arta respectata. ZEN si alte secte ale Budhismului s-au dezvoltat iar samuraii si-au dedicat tot mai mult timp pentru caligrafie si poezie. Urmatorul pas inainte al artelor martiale a aparut tarziu in perioada Muromachi(1336-1568), adesea numita "perioada provinciilor in razboi" datorita numeroaselor conflicte interne. Aceasta perioada a adus o crestere a cererii si a respectului pentru barbatii antrenati in artele martiale. In consecinta, au aparut foarte multe scoli de KENJUTSU, estimate la aproximativ 200.Fiecare scoala avea ca profesor un faimos razbonic care si-a castigat faima si tehnica in razboaie.Sabiile reale sau din lemn foarte tare fara echipament de protectie erau folosite in antrenamente rezultand foarte multe raniri.Aceste scoli au continuat sa infloreasca si in perioada Tokugawa (1600-1868), Ittoryu sau " scoala unei singure sabii" avand cea mai mare influenta asupra KENDO. Kendo si-a inceput perioada moderna in secolul 18 odata cu introducerea echipamentului de protectie:men, kote si do si folosirea unei sabii de bambus, shinai-ul.Folosirea shinai-ului si armurii de protectie a facut posibila aplicarea de lovituri fara a provoca rani.Aceasta a fortat stabilirea de noi reguli si forme de antrenament care au reprezentat fundatia pentru KENDO-ul modern. Odata cu restauratia Meiji(1868) si intrarea Japoniei in lumea si perioada moderna, KENDO a suferit un mare declin.Clasa samurailor a fost abolita si purtarea sabiei in public scoasa in afara legii. Declinul a fost temporar, interesul pentru KENDO reaparand in 1887 cand revoltele impotriva guvernului au aratat nevoia politiei pentru antrenamente. Mai tarziu, razboaiele Chino-Japonez(1894-1895) si Ruso-Japonez(1904-1905) au incurajat interesul pentru artele martiale. In 1895 a fost fondata BUTOKUKAI, o organizatie devotata artelor martiale. In 1911 KENDO a fost introdus in programul scolar de pregatire fizica si in 1912 a fost publicat un set de reguli, NIHON KENDO KATA. In 1939, cand Japonia se pregatea de razboi, KENDO devenise curs obligatoriu pentru toti baietii. Dupa al Doilea Razboi Mondial, datorita asocierilor cu nationalismul si militarismul, KENDO a fost scos in afara legii si organizatia BUTOKUKAI desfintata. In 1952, in urma eforturilor depuse de suporterii KENDO-ului, acesta a fost reintrodus in scolile publice ca "sport" si numit SHINAI KYOGI care excludea atitudinile militariste si cateva din aspectele mai dure din perioada de dinainte de razboi. Astazi, KENDO continua sa creasca sub auspiciile ALL JAPAN KENDO FEDERATION, INTERNATIONAL KENDO FEDERATION si a federatiilor din toata lumea. Desi de-a lungul timpului KENDO si-a schimbat unele practici, continua sa construiasca caractere, autodisciplina si respect. In ciuda atmosferei sportive, ramane adanc inradacinat in traditie care nu poate fi usor uitata. De aici pleaca forta KENDO-ului care l-a insotit de-a lungul istoriei si care il va purta in viitor. Conceptul Kendo consta in disciplinarea caracterului prin aplicarea consecventa a principiilor sabiei (Katana). Scopul practicarii Kendo este de: A forma mintea si corpul A cultiva un spirit viguros Sa se lupte pentru progresarea in arta Kendo A crede in respect si onoare A actiona cu sinceritate A urmari autodezvoltarea Toate aceastea vor duce la: A-si iubi tara si societatea A contribui la dezvoltarea culturii A promova pacea si prosperitatea Conceptul Kendo a fost stabilit de catre All Japan Kendo Federation in 1975. Echipament Kendo Echipamentul de Kendo este compus din sabii, uniforma si armura. Sabiile folosite sunt de doua feluri: Bokken sau bokuto, este o sabie confectionata din stejar sau alt lemn solid fiind folosita la executarea formelor de kata. Shinai-ul, este confectionata din patru stinghii de bambus si piele, acesta fiind folosit la antrenamentul de contact propriu-zis. Uniforma sau dogi este compusa din bluza( keikogi) si fusta pantalon( hakama). Armura sau bogu este compusa din patru piese:casca (men),protectia pentru piept (do), manusi (kote) si protectia pentru solduri si coapse (tare). Armura moderna de kendo este confectionata dupa modelul armurii de samurai(Oyoroi). Informatii preluate de pe site-ul oficial de Kendo din Romania www.clubulromandekendo.ro

Citeste continuarea >
HAIKU

HAIKU

Haiku este un gen de poezie cu forma fixa, traditional japoneza, (limba japoneza fiind o limba silabica), alcatuita din 17 silabe repartizate pe 3 "versuri" formate din 5, 7, 5 silabe. Inca de la inceput, s-au creat confuzii intre cei trei termeni aflati in stransa relatie: Haiku, Hokku si Haikai. Termenul Hokku inseamna, in limba japoneza "vers de inceput", fiind la origine o veriga de legatura spre un sir mai lung de versuri, cunoscut sub numele de Haikai. Deoarece hokku dadea tonul restului sirului de versuri, el a capatat un rol privilegiat in poezia Haikai, incat s-a ajuns ca unii poeti sa compuna numai un Haikai, renuntand la versurile urmatoare. Abia prin eforturile lui Masaoka Shiki aceasta independenta a fost oficial recunoscuta prin anii 1890, prin crearea termenului Haiku. Aceasta noua forma de poezie avea sa fie scrisa, citita si perceputa ca un poem complet, independent, si nu ca o parte a unui sir mai lung de versuri. Practic, istoria Haiku incepe in ultimii ani ai secolului al XIX-lea. Renumitele versuri ale perioadei Edo (1600-1868), scrise de maestri precum Matsuo Basho, Yosa Buson si Kobayashi Issa, sunt in general cunoscute sub denumirea de Hokku si trebuie percepute in perspectiva istoriei Haikai, dar in prezent ele sunt citite ca Haikuuri independente. Haiku-urile trebuie sa contina cel putin o imagine sau un cuvant care sa exprime anotimpul (kigo) in care acesta a fost scris. De obicei subiectele se refera la natura, plante, flori, insecte, etc: Viata mea toata: Frunze purtate de vant In prag de toamna. Un exemplu de hokku clasic scis de Basho: Furu ike ya kawazu tobikomu mizu no oto balta cea veche - sunetul unei broaste sarind in apa Astazi, poezia haiku este cea mai populara forma din Japonia, dar este foarte cunoscuta si in afara ei. Multi scriitori englezi sau americani, dar nu numai, si-au incercat maiestria in a compune asemenea versuri. Se apreciaza ca astazi numai in Japonia, sunt in jur de 10 milioane de scriitori de haiku, dar majoritatea sunt la nivel de amatori si scriu pentru ei insisi. Multi s-au intrebat de ce aceasta forma este atat de populara, atat in Japonia cat si in afara, mai ales ca, in incercarea de a compune o asemenea poezie in alta limba decat japoneza, haiku isi pierde definitia - caci in aceasta limba si doar aici, toate sunetele ce formeaza alfabetul au aceeasi lungime, iar toate poemele haiku - implicit - sunt la fel de lungi, pastrand un ritm impus din timpuri stravechi. Insa arta moderna incearca - se pare - sa elimine aceste limite, aceste reguli, lasand libera imaginatia artistului, iar acestia se concentreaza asupra continutului, nu numarului de silabe. Se poate spune ca poezia haiku are un punct forte: si anume ca exprima atat de multe prin atat de putine cuvinte. Unul din multi poeti moderni ai Japoniei este Banya Natsuishi. Acesta incerca sa imbine poemele haiku cu imagini vizuale abstracte. Se poate spune ca poeme haiku exprima sentimentele poetice ale scriitorului intr-o forma concisa, scurta, care stimuleaza imaginatia cititorului, descriindu-i scene pe care - astazi - este posibil ca acesta sa nu le fi vazut niciodata. Shiki si-a exprimat conceptia conform careia Haiku-ul este un instantaneu al realitatii, inrudit cu fotografia. Primul Simpozion international contemporan de haiku s-a organizat la Tokyio, pe 11 iulie 1999, sub patronajul Asociatiei de Haiku Modern, una din cele trei organizatii importante din japonia. La incheiere a fost dat publicitatii "Manifestul Haiku din Tokyio - 1999", in sapte puncte, cu scopul de a reorganiza regulile traditionale ale Haiku-ului , pentru ca acesta sa se poata adapta la cultura fiecarui popor. Iata cateva dintre acestea: Cuvintele sezonale pot fi inlocuite cu "cuvinte-cheie", cu caracter universal: mare, copaci, viitor, foc, apa, fara legatura cu anotimpurile; Criteriul esential pentru haiku va fi "originalitatea"; Se vor folosi ritmul si sunetele carcteristice fiecarei limbi, pentru a scrie un haiku, care va putea avea o structura de 3 sau 4 versuri, de cate 4, 6 sau 8 silabe; O importanta deosebita le vor avea "cuvintele penetrante"; Va fi necesar sa se faca mai multe traduceri. Categorii estetice pentru Haiku Aware (stare emotionala intensa, mai ales de bucurie, optimism, frumusete armonioasa) Fueki (eternul, ceea ce este constant, dimensiunea atemporala a artei, a naturii) Ryuko (efemerul, ceea ce este vremelnic, dimensiunea trecatoare a naturii) Mei (frumusete a naturii, a inteligentei umane) Mono No Aware (patos al lucrurilor) Mushin (negativitate, lipsa de spirit, cu conotatii din filozofia Zen, de nimicnicie) Sabi (tristete a singuratatii, a declinului, a saraciei acceptate, a timpului atotdistrugator) Wabi (frumusete austera, melancolie, dezolare) Yugen (misterul singuratatii, al insingurarii) Karumi (simplitate adanca a formei literare, eleganta, naturalete) O alta forma de poezie inspirata din haiku se numeste senryu. O alta forma de poezie japoneza scurta, cu forma fixa se numeste Dodoitsu. Kita tsuki ga Mikiki shite iru Ihori kana Ciocanitoarea Contempla ganditoare Lemnul colibei mele.                                                               Kobayashi Issa La inceputurile sale indepartate, haiku era o poezie comica, pitoreasca, o poezie de relaxare. Ceva de genul: Veniti sa piste batranele oase De bronz invechit Tantarii.                                                            Takahama Kyoshi Acest gen de haiku, fara alt scop decat malitia, nepartinirea, savoarea versului, atinge apogeul prin Karai Masamishi Hachiemon, zis Senryu. In onoarea maestrului, aceste haiku-uri au fost numite senryu sau haiku-senryu. Dar incepand cu secolul XVII, gratie poetului adept al zenului Matsuo Munefasa, zis Basho, s-a stabilit o alta forma de haiku: Iarna Pe paravanele de aur Pinii imbatranesc.                                                                     Matsuo Basho   Primavara Lumea nu mai este Decat flori de cires.                                                                                 Ryokan De fapt haiku este un poem, un efect al artei limbajului. Totul se reduce la trairea clipei, nu mai exista trecut, viitor, doar pictura strigand senin a prezent plin de tandrete si inocenta. Un poem singular, am putea sa-i spunem chiar un exercitiu spiritual. Se spune ca aceasta forma de poezie nu isi dezvaluie savoarea decat inimilor atente. Nu exista nici izbucnire, nici ciocniri ale imaginilor, nici strigate, nici moarte, nici sange. E doar simplitate, dezgolire a esentialului. O floare de camp pe o masa de lemn, o pasare care se asaza, o clipa salvata, un crampei de eternitate. Haiku este sansa oferita de a intelege totul, a ghici totul, intr-o strafulgerare de trei versuri: Ochi kochi ni Tachi no oto kiku Wakaba kana. Ici-colo, ascultand Cascadele Frunzisului tanar.                                                                          Yosa Buson Se spune ca poezia de tip kaiku nu se explica si ca cititorul este artizanul poemului, el inventandu-si propriul cantec: Batranul stejar Contempla Florile de cires Scena evocata in acest haiku pune fata in fata doua simboluri opuse: stejarul-simbol al fortei, al trainiciei, permanenteisi florile de cires-fragile, efemere, in Japonia simbol al vremelniciei. Verbul contempla pune accentul pe rabdarea privirii, sugereaza o atitudine de meditatie. Astfel ca in aceasta lume totul se duce, totul este trecator iar stejarul chiar daca va trai o mie de ani va trece si el la fel ca florile de primavara. Am putea intra putin in atmosfera unui poet pentru a vedea de unde isi culege ideile si o sa ma opresc la un poet pe care multi l-au numit al tandretii si anume la Ryokan( cel bun, cel generos)-Yamamato Eizo. Se spune ca un bambus tanar incepuse sa creasca din pamantul gol al colibei poetului. Vazandu-l cum creste si isi cauta cu disperare o cale spre cerul liber, Ryokan a vrut sa faca o gaura in acoperis si, fiind rau sfatuit, si-a dat foc casei. Contemporanii sai care ii admirau geniul de caligraf si poet l-au numit de atunci cu afectiune: TAIGU-marele natarau. Intr-o noapte un hot l-a deposedat de toate bunurile sale sarmane. Lui i-a parut rau ca hotul nu a luat si luna care sclipea in toata splendoarea ei prin ochiurile gemului si a scris: Hotul a luat tot Mai putin luna Din fereastra. Mai ramane doar intrebarea: poate fi cu adevarat prinsa eternitatea in pumnul inchis al unui poem? Si ce este de fapt haiku-ul? Intelepciune sau nebunie? O sa inchei cu o poveste, atat:   A fost odata un imparat al Japoniei care iubea cu pasiune artele. Cand s-a urcat pe tron, a poruncit sa fie chemat la curte pictorul cel mai renumit din Imperiul Soarelui-Rasare. -Maestre Toshibu, spuse el, toti sunt incantati sa recunoasca geniul tau. Vreau ca tu sa creezi pentru mine cel mai minunat tablou care a existat vreodata. Vei fi rasplatit pe masura. -Fie pe placul Majestatii Voastre, spuse pictorul cu modestie. Timpul trecea. Imparatul era tanar, porni razboaie, rezolva intrigi intunecate, cunoscu iubiri blande si furtunoase, avu o multime de copii. Domni. Trai. Uneori, din ce in ce mai rar, isi amintea de tabloul sau si intreba pe unul din curtenii sai: -Ce se intampla cu tabloul meu? -Sire, progreseaza, se vede deja muntele Fuji, zapada care straluceste in varf, lacurile adanci si albastre, pescari cu barca, calugari in sutana, temple cu acoperisuri aurite, si piersici roz in floare si chiar gheise in obiul lor de sarbatoare. Este cel mai frumos tablou care s-ar putea inchipui. -Vreau sa merg sa il vad! -Sire, aveti rabdare, tabloul nu este intrutotul terminat. Anii se scursera, imparatul imbatrani, aproape ca uitase de tabloul sau. Dar intr-o noapte simti ca i se apropie sfarsitul si se hotari sa mearga sa isi vada tabloul. Maestrul Toshibu era si el batran si ii spuse ca a lucrat toata viata la acest tablou si ca in sfarsit este gata. Imparatul bucuros se duse grabit in fata tabloului, o panza uriasa, o imensa panza, neatinsa, in mijlocul careia se zarea o singura tusa, o curba pe care ar fi putut-o desena si un copil. -Cum? Acesta este tabloul meu? , si chema garzile sa puna mana pe pictor si sa-l omoare. Pictorul, care, tinut strans de garzi , nu miscase, spuse atunci cu o voce calma: -Sire, mai priviti o data... Si imparatul privi, contempla indelung, cu ochii trupului si cu ochii sufletului. Incepu sa vada muntele Fuji si zapada mangaind cerul, pescarii in barca lor si templele cu acoperisuri aurite, calugarii si gheisele. Intelese intr-o strafulgerare vanitatea imaginilor, percepu realitatea ascunsa sub aparenta lucrurilor, zari frumusetea mai presus de frumusete, cunoscu satori, deveni iluminat. Tot asa este un kaiku: o curba, o tusa simpla care inseamna mai mult decat un tablou. Haiku-ul smulge mastile, ne invita sa privim mai bine. Haiku-ul se armonizeaza perfect cu spiritul copilariei. De ce? Pentru ca acestia, copiii nu si-au construit inca carapacea rationamentelor, a obisnuintelor, a parerilor, care incarcereaza unii adulti intr-o lume rigida si inchisa. Lemnul a devenit prea dur pentru ca un modest poem sa traseze o crestatura. Pasul meu pe drum; Cerul de iarna Asculta.

Citeste continuarea >
TAI CHI

TAI CHI

Mai este cunoscut si sub denumirea de Taiji Quan. Tai Chi sau Taiji este o arta martiala non-agresiva in care intregul corp se misca incet, lent, executand un set de tehnici. Tai Chi este un dans armonios al energiilor Yin si Yang. Taiji este format din doua silabe: "Tai" care inseamna in limba chineza "maret, suprem", si "ji" care inseamna "origine sau limita". Taiji se traduce prin "adevarul ultim" sau "Marele inceput si Sfarsit". Practicarea Tai Chi aduce fara indoiala o sanatare de fier, ajuta mintea, spiritul si corpul sa atinga armonia. Chi este energia vitala care o avem in corp si este peste tot in Univers si de care nu ne putem lipsi. in yoga se numeste prana. Prin aceste miscari lente, impreuna cu un control al respiratiei, chi-ul este amplificat, scade nevoia de somn, produce nevoia de calm interior, pace launtrica, vitalitate mult marita, rezistenta fizica mai mare, o sexualitate controlata si de calitate. Un aspect important in practica Tai Chi este continuitatea miscarilor ce se executa lent, fiecare miscare nascandu-se sin cea precedenta. Miscarile nu sunt rigide, fluiditatea avand un rol esential. Miscarile trebuie sa fie rotunde iar mainile sa se miste precum apa care se muleaza pe orice forma. Mintea trebuie golita de orice gand cotidian si indreptata catre setul de miscari. De fapt exista o stransa corelatie intre minte si corp, miscarile Tai Chi ducand la calmarea mintii si o pace interioara. Respiratia trebuie sa fie lenta, profunda, in concordanta cu miscarile din Tai Chi. Atunci cand exista tensiune in muschi sau in plan psihic Tai Chi-ul nu este practicat corect. Practica consecventa a Tai Chi-ului duce fara indoiala la dobandirea puterilor paranormale, sanatate, purificare interioara, o traire a spiritualitatii si o manifestare a ei in viata de zi cu zi. De mentionat ca puterile paranormale nu sunt un scop in practica spirituala, ele aparand datorita exercitiului, uneori fiind chiar o piedica in calea desavarsirii. Exista in Tai Chi multe stiluri diferite si multe principii si reguli de respectat. Nu voi vorbi acum despre ele, deoarece sistemul Bo Yang este diferit si este creat pe cu totul alte principii. Tai Chi poate fi practicat de oricine, indiferent de varsta, sex sau religie. Articol de Marius Vornicescu © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
YUMEIHO

YUMEIHO

Yumeiho - Este metoda bazata pe actiuni manuale efectuate asupra intregului corp uman in vederea pastrarii sau ameliorarii starii de sanatate; cuprinde circa 100 de manevre care se efectueaza asupra intregului corp al pacientului. Este cunoscuta si sub denumirea de "Metoda de indreptare a coxalelor, masaj si presopunctura" sau, "Masaj special Oriental Saionji" insa denumirea originala este terapia "Yumeiho". Sanatate prin terapia manuala japoneza Yumeiho Terapia Yumeiho Este alcatuita dintr-un ansamblu de procedee terapeutice manuale si exercitii complexe de reabilitare a echilibrului, simetriei, functionalitatii, respectiv a starii de sanatate. Procedeele terapeutice, profilactice sau corective, manuale, aplicate in cadrul terapiei Yumeiho constau in: tehnici de manipulare osteo-articulare si gimnastica mio-articulara pasiva procedee de punctoterapie (oarecum similare presopuncturii si reflexoterapiei) tehnici si procedee speciale de masaj; elemente de stretching (intinderi, elongatii in scop curativ sau profilactic) combinate cu procedee de masaj Exercitiile practicate in cadrul terapiei yumeiho constau in: gimnastica speciala (YUMEIHO TAISO) tehnici de respiratie tehnici de relaxare etc. Istoricul terapiei Yumeiho Tehnicile si procedeele speciale de masaj precum si celelalte aplicatii terapeutice manuale incluse in practica Yumeiho deriva din elemente ale medicinii traditionale chineze, si Japoneze, cum ar fi practica ancestrala Zheng ti fa, (aplicatii terapeutice manuale practicate in cadrul cunoscutei manastiri SHAO-LIN). Parte din aceste metode terapeutice au fost aduse in Japonia in anul 1948 de catre maestrul japonez SHUICHI OHNO HIDEGATSU. Dl. dr. MASAYUKI SAIONJI, elev al maestrului OHNO, in urma unui studiu de peste 20 de ani efectuat asupra diverselor practici terapeutice traditionale extrem orientale, a sistematizat si perfectionat terapia facand-o cunoscuta sub denumirea de "YUMEIHO" (numele complet fiind: KOTSUBAN YUMEIHO TAISO, sau pe scurt YUMEIHO - DO. In consecinta maestrul dr. Saionji Masayuki este considerat fondatorul terapiei Yumeiho. Prima institutie oficiala infiintata in scopul aplicarii profilaxiei si tratamentului a fost deschisa in anul 1980 in Tokio. Incepand cu acelasi an terapia este raspandita in intreaga lume prin intermediul INSTITUTULUI INTERNATIONAL DE MEDICINA PREVENTIVA PRACTICA din TOKIO - JAPONIA. Actualmente functioneaza, atat in Japonia cat si in intreaga lume (in peste 30 de tari), centre medicale, cabinete private, clinici, in care se practica cu succes terapia YUMEIHO. Experienta clinica si investigatiile efectuate prin metode stiintifice au dovedit complexitatea efectelor terapiei asupra corpului uman. Eficienta curativa si profilactica De-a lungul timpului s-au facut numeroase statistici, studii si cercetari stiintifice medicale cu privire la eficienta curativa si profilactica a terapiei Yumeiho. Aceste studii au fost efectuate atat de catre institutii medicale de renume cat si de catre medici si practicanti independenti din intreaga lume. Unul dintre cele mai ample studii a fost efectuat pe parcursul a 10 ani la Centrul de Cercetari Stiintifice al Spitalului Militar Central al Aviatiei din Moscova - Rusia. In urma rezultatelor obtinute terapia Yumeiho a fost oficial implementata ca metoda de profilaxie si reabilitare in tratarea aviatorilor si cosmonautilor. De asemenea incepand cu anul 2000, terapia Yumeiho se preda ca disciplina aparte in cadrul Universitatii de Medicina Militara din Moscova. Organizarea la nivel international si national Institutul International de Medicina Preventiva Practica din Tokio (I.I.M.P.P.) este coordonatorul tuturor activitatilor legate de terapia yumeiho la nivel mondial. De asemenea tot acesta reglementeaza activitatile de practica si instruire respectiv scolarizare, in concordanta cu legislatia tarilor in care se desfasoara aceste activitati. In acest scop, institutul are instructori colaboratori, delegati prin contract, care raspund de buna desfasurare a activitatilor in plan regional (tari, continente), sau local (organizatii, grupuri de practicanti, orase, etc). In Romania, practica, instruirea, organizarea si raspandirea terapiei Yumeiho sunt organizate si/sau coordonate de catre Societatea Romana de Yumeiho, respectiv prin intermediul terapeutilor - instructori sau al persoanelor delegate si acreditate de catre aceasta institutie.

Citeste continuarea >
FENG SHUI

FENG SHUI

Feng Shui este un sistem foarte vechi, descoperit in China Antica. Se spune ca aceasta filosofie are aproximativ 5000 de ani, iar Imparatul Wu este descoperitorul ei. Feng Shui inseamna "vant si apa", aceste elemente fiind in opinia chinezilor determinante in destinul unui om. Feng Shui poate fi aplicat pe o arie foarte larga cum ar fi: casnicia, cariera, prosperitatea materiala, succesul si nu in ultimul rand partea spirituala, legatura noastra cu Dumnezeu. Chi Pentru a intelege mai bine Feng Shui avem nevoie sa intelegem cateva aspecte. Unul dintre ele este Chi. Cu mii de ani in urma chinezii au descoperit ca "totul in Univers este energie" si absolut toata Creatia manifestata este continuta de energia pe care ei au numit-o Chi. Aceasta energie poate fi si pozitiva dar si negativa, sau altfel spus Chi-ul poate fi armonios (de exemplu intr-un concert de muzica clasica) sau poate fi dizarmonios (de exemplu intr-un concert de hard rock). Odata cu aparitia sistemului Feng Shui, Chi-ul a fost identificat imediat in forma benefica dar si in forma distructiva. Fiecare aspect ce se afla in structura unei locuinte, indiferent de cata dizarmonie are parte, poate fi cu ajutorul Chi-ului pozitiv, ajutat si chiar potentat. Astfel, intr-o zona prost dinamizata, spre exemplu coltul dragostei, se pot pune remedii, astfel incat Chi-ul pozitiv sa curga in acea zona si sa ajute la descongestionarea problemei. Din punct de vedere Feng Shui o locuinta ideala ar trebui sa aiba in spate cateva dealuri, in fata sa treca o apa curgatoare, iar intrarea in casa sa fie orientata spre sud. Bineinteles ca putini au o locuinta perfect construita dupa principiile Feng Shui; in acest caz existaremedii pentru fiecare lucru prost aspectat in casa. Shar Un alt aspect al energiei Chi este acel negativ, avand numele de Shar. Aceasta energie este creata de toate energiile forma care genereaza unghiuri sau linii indreptate direct spre casa. Cel mai periculos Shar este considerat cel care vine perpendicular pe usa de la intrare. Coltul unui bloc este perpendicular pe casa dumneavoastra, sau soseaua ce da direct in poarta, sunt cateva exemple de Shar negativ. In acest caz este folosita o oglinda Pa Kua, pusa la intrare, deasupra usii, pentru a trimite energia inapoi. Pa Kua este o bucata de lemn in forma octogonala, ce are in mijloc o oglinda. Oglinzile Pa Kua nu se folosesc in interiorul casei. Bunastare Faima Casatorie Familie Spiritual Copii Cunoastere Cariera Mentori Cum se aplica harta Feng Shui ? Se aplica aceasta harta peste planul camerei, si se imparte in noua parti. In acest mod vom sti exact unde sa aplicam remediile Feng Shui pentru armonizarea aspectelor mai putin prezente in viata noastra. Spre exemplu, daca stam prost la capitolul bani, vom activa coltul din stanga sus (N-V). Vom face curatenie in acel loc si vom aduce un aport al energiei Chi prin cristale de quartz, obiectre metalice, obiecte personale si tot ce exprima prosperitate materiala. Culoarea rosu activeaza si ea zona banilor. In sufragerie, foarte important sunt masa si scaunele ce ar tebui sa aiba colturile rotunjite. De asemeni nu este indicat sa se puna scaune pentru musafiri sau un pat de dormit sub grinzi, pentru ca provoaca dureri de cap si certuri. In dormitor, cel mai inportant aspect este amplasarea patului, care in pozitia lui ideala este pus in asa maniera incat sa se poata privi catre usa. De precizat ca cea mai nociva asezare a patului in dormitor si nu numai, este direct in fata usii. Cand intrii intr-o camera nu trebuie sa dai direct in pat, aceasta asezare purtand si numele de "patul mortului". In cazul in care deja aveti patul asezat pe directia usii si nu poate fi mutat, un remediu ar fi o oglinda deasupra usii. In bucatarie, cand gatesti nu se sta cu spatele la usa. Un alt aspect este aragazul care fiind element de foc nu tebuie sa stea langa chiuveta, care este element de apa. In baie, robinetele si tevile nu trebuie sa fie stricate si sa curga apa prin fisuri. Apa in Feng Shui reprezinta banii si de aceea e de preferat ca apa sa nu se piarda. Un alt remediu Feng Shui este acela de a tine capacul de la toaleta coborat. Cateva sfaturi biroul la serviciu este indicat sa aiba in spate un perete in vizibilitate catre usa. flori care poarta noroc: bujorul, freziile si narcisele. copaci care poarta noroc: pin, stejar si prun. pentru inmultirea banilor se pune in casa de marcat o oglinda sau in spatele casei de marcat. in zonele care va intereseaza mariti luminozitatea. puteti aduce Chi pozitiv punand un cristal de quartz in zona in care doriti sa o activati. in zona dragostei puteti pune obiecte ce sugereaza iubirea, cum ar fi o cutie muzicala in forma de inima, un trandafir rosu (acesta nu trebuie sa fie vechi si uscat). o zona prafuita si plina de obiecte vechi in coltul dragostei va duce la o relatie stearsa si neimplinitoare. Este important ca sa petrecem timp in zona dragostei si de asemenea starea interioara trbuie sa fie una adecvata. Este contraindicat ca in aceasta zona sa nu fim suparati, tristi, furiosi. in dormitor nu se va aseza patul sub grinda. in timpul zilei se vor trage jaluzelele pentru a intra lumina cat mai mult in camera. Aceasta aduce un Chi pozitiv. Cand timpul permite se vor deschide ferestrele pentru a intra Chi pozitiv in casa. Nu se vor pune in dormitor oglinzi deasupra patului pentru ca aceasta duce la terminarea relatiei. Remedii Feng Shui Chiar daca in casa in care locuim avem zone prost aspectate din punct de vedere Feng Shui ele pot fi remediate. Iata cateva dintre remedii: in functie de zona activata puteti pune cristale, lumini stralucitoare, flori, acvarii, tablouri, obiecte specifice zonei activate, oglinzi, clopotei de vant, culori specifice zonei si chiar aparatura electronica dar care se va folosi dupa intuitie. Este contraindicat ca dumneavoastra sa aveti probleme in dragoste iar in zona respectiva sa aveti un televizor la care sa urmariti filme dramatice, cu despartiri. Este evident ca asta veti atrage si in viata dumneavoastra. Concluzii Indiferent de cat de curata este casa, de cat de bine sunt activate zonele Feng Shui conform unei teorii universale: "Ceea ce este in interior este si in exterior". Adevaratule Feng Shui este in noi insine, in mintea, sufletul si spiritul nostru. Daca noi suntem plini de pace, iubire, suntem fericiti, asta se va proiecta si in exterior, implicit in casa in care locuiti, astfel va puteti da seama dupa cum este aranjata casa de problemele interioare. Articol de Marius Vornicescu © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >
CHAKRA

CHAKRA

In invatatura orientatala, dar si in sistemele ezoterice europene si in alte traditii spirituale, sunt evidentiate structuri si componente ale fiintei umane mai subtile decat corpul fizic, si perceptibile doar cu ajutorul abilitatilor extrasenzoriale. Cea mai cunoscuta perspectiva a acestui univers subtil energetic uman este cea intalnita in traditia hindusa in cadrul disciplinei spirituale yoga. Traditia Yoga cunoaste sapte centrii fundamentali energetici (chakra, tradus ca "roata", sau "vortex") si trei canale energetice importante (in total exista 72.000 de astfel de canale (nadi) energetice, conform tratatului hathayoga-pradipika, IV,8). Sistemul de chakra-e si nadi-uri este astazi validat datorit evolutiei tehnologiilor complexe ce le pot obiectiva existenta (prima autentificare de acest gen s-a facut cu ajutorul fotografierii utilizandu-se "efectul kirllian"). Acesti centrii de forta fundamentali acumuleaza, transforma si redistribuie energie subtila modulata care ii traverseaza. Desi chakrele influenteaza in mod cert glandele endocrine si anumite organe interne, nu trebuie sa fie confundate cu acestea deoarece apartin unui alt nivel al lumii fenomenale.. chakrele sunt puncte focar de interferenta si interpenetrare a coordonatei fizice a fiintei cu cea psihica, mentala si cauzala. Cei 6 centrii energetici impreuna cu centrul suprem (Sahasrara) se pozitioneaza de-a lungul unui canal energetic central (Sushumna Nadi) ce corespunde in plan fizic coloanei vertebrale (de unde si denumirea de axis mundi a acestui canal, utilizata in alchimia europeana). Descrierea ezoterica a acestor centrii este realizata in diferite tratate dintre care cele mai cunoscute sunt: Shatchakra Nirupana, Hathayoga-Pradipika, Trishikhibrahmanopanishad, Shiva-Samhita, Goraksha Paddhanti, etc.. In cele ce urmeaza prezentam o scurta descriere "tehnica" a acestor centrii de forta, descriere utila in tratamentele Reiki pe care le realizam, in vederea depistarii unor dezechlibre manifestate la nivelul acestor chakre si stabilirii prioritatilor in tratamentele efectuate : 1. Muladhara Chakra - situat la baza coloanei vertebrale, in zona perineului, intre anus si sex. Simbolizeaza constiinta obiectiva, priza asupra existentei concrete, terestre. La nivel psihic controleaza vointa de a supravietui, instinctul de conservare, starea de siguranta launtrica, dorinta de acumulari materiale, alegerea profesiei. Guverneaza, in plan fizic, functia de excretie iar zonele corespondente la nivel fizic sunt: anusul, intestinul gros, sistemul muscular si tesutul adipos. Glande subordonate/hormoni: suprarenale, adrenalina, noradrenalina. Simt subordonat: miros. Element subordonat: pamant. Culoare: Rosu-foc. Starea armonioasa specifica de constiinta a acestui centru de forta este intalnita la fiintele care au invins atasamentul fata de planul terestru al existentei, au un curaj extraordinar si nu se mai tem de moarte (nu e cazul sinucigasilor, unde aceasta energie e complet dizarmonioasa). 2. Swaddhisthana Chakra" - are ca zona de proiectie in corpul fizic zona situata deasupra organului sexual si reprezinta constiinta senzuala, erotismul, imaginatia, fiind asociat cu potentialul creator al fiintei. La nivel psihic swaddhistana determina dorinta nestavilita, imaginatia debordanta, halucinatiile, sexualitatea, nevoia de a avea familie. La nivel fizic controleaza asimilarea, procreatia, sistemul limfatic si secretiile menstruale. Persoanele cu nivelul de constiinta centrat predominant in acest centru de forta sunt puternic influentabile, au o imaginatie activa si fertila precum si aptitudinea de verbalizare a perceptiilor (logoree) ceea ce le face pricepute in activitatile de indrumare (profesori, instructori) si vindecare. Glande/hormoni: sexuale, estrogen, testosteron. Simt: gust. Element: apa. Culoare: portocaliu, roz. Transcenderea conditionarilor ce sunt in legatura cu acest focar energetic inlatura teama de apa, induce imaginatie creatoare geniala, cunoastere intuitiva, control perfect al functiei sexuale si a simturilor. Pasiunea inlantuitoare, mania, atasamentul, orgoliul, gelozia si alte impuritati psihice sunt complet eliminate. 3. Manipura Chakra - zona de proiectie este plexul solar si reprezinta constiinta expansiva, vointa de putere. La nivel psihic controleaza vointa, ego-ul, individualitatea, expansivitatea, puterea, stapanirea de sine (autocontrolul), cristalizarea de sine, inteligenta de integrare. La nivel fizic coordoneaza procesele digestiei si activitatea organelor situate in zona abdominala. Glande/hormoni: pancreas/insulina. Simt: vaz. Element: foc. Culoare: galben auriu, rosu intens. Dizarmoniile la acest nivel se manifesta printr-o lupta surda pentru puterea personala si recunoasterea drepturilor personale chiar in detrimentul aproapelui. La polul opus, armonia la acest nivel al fiintei inlatura teama de foc, imunitate perfecta, vointa si putere fizica uluitoare. 4. Anahata Chakra - se situeaza la nivelul plexului cardiac si simbolizeaza constiinta iubirii si a trairii empatice la unison cu alte fiinte, abnegatia, daruirea. La nivel psihic acest centru de forta inspira fiintei umane dragostea nemarginita pentru ceilalti, compasiune, altruism, euforia emaptizarii cu tot ceea ce focalizeaza afectiunea, daruirea, acceptarea. La nivel fizic controleaza sistemul circulator, sistemul respirator si sistemul imunitar. Glande/ hormoni: timus/ hormon timian. Simt: tactil. Element: aer. Culoare: albastru-azuriu, verde. Natura unei persoane influentata predominant de energia lui Anahata Chakra este linistita, plina de compasiune, detasare si iubire neconditionata. Activarea dizarmonioasa la acest nivel este sursa tuturor problemelor afective ce apar in diverse situatii tragice (divort, deces) fiind perturbata si activitatea timusului. Armonia pe acest centru de forta confera abilitatea fiintei de a stapani dedublarea astrala. Deasemenea, fiinta devine instrumentul iubirii divine cosmice. 5. Vishuddha Chakra - are ca zona de proiectie furculita sternala si simbolizeaza constiinta pura, creativitatea. In plan fizic guverneaza exprimarea, inspiratia in vorbire, magnetismul vocal, elocinta, sesizarea modelelor arhetipale, trezirea intuitiei. La nivel fizic controleaza activitatea corzilor vocale, a sistemului auditiv, a faringelui si esofagului precum si maduva osoasa. Glande/ hormoni: tiroida, paratiroida/ tiroxina. Simt: auz. Element: eter (akasha). Culoare: indigo. Vishuddha Chakra este salasul viselor, simbolul puritatii si favorizeaza intelegerea mesajelor non verbale. Perturbari energetice la acest nivel pot provoca spasmofilia, crize de insomnie, accese depresive. Toate puterile miraculoase (paranormale) sunt legate de activarea si dinamizarea exceptionala a acestui centru si de domeniul celui de-al 5 lea element subtil, eterul (akasha). Meditatia asupra acestui centru de forta are ca efecte: calmul, seninatatea, puritatea, trezirea inspiratiei artistice, capacitatea de a intelege mesajele ascunse ale scrierilor ezoterice si ale viselor. Persoana cu priza de constiinta predominant pe acest nivel energetic este complet detasata de placerile provocate de simturi si intelect si cauta cunoasterea reala dincolo de limitele timpului, conditionarile culturale si ereditare, dincolo de discursivitate. De acest centru este legata ideea de constiinta cosmica. Cel ce stapaneste aceste energii subtile detine cunoasterea trecutului, prezentului si viitorului si controleaza energiile misterioase ale timpului. 6. Ajna Chakra - se proiecteaza in spatiul situat in zona dintre sprancene in mijlocul fruntii. Reprezinta constiinta mentala superioara care intermediaza perceptia lumilor invizibile si sesizarea directa a aspectelor subtile ale manifestarii. Activarea armonioasa confera putere de patrundere mentala, capacitati telepatice, stapanire de sine, intelegere mentala prin identificare intelectuala, ineligenta creatoare. In plan psihic controleaza intuitia superioara, clarvederea, capacitatea de anticipare a unor elemente, perceperea instantanee a calitatilor fiintei umane, perceptie extrasenzoriala. La nivel fizic coordoneaza activitatea glandei pituitare (hipofiza). Hipofiza, impreuna cu hipotalamusul, constituie sistemul de comanda al tuturor celorlalte glande endocrine. Glande/ hormoni: hipofiza/ vasopresina, pituitrina, serotonina. Culoare: violet. Ajna Chakra confera starea de unitate, de armonie cu legile macrocosmosului, detasare si non identitate fata de corpul fizic, identificare cu esenta spirituala a fiintei. 7. Sahasrara Padma - situat in zona din crestetul capului. In textele sacre orientale este denumit lotusul cu 1000 de petale (in realitate este vorba de 10.000 spite energetice ce au ca punct generator acest focar spiritual al fiintei) sau "centrul suprem de contact cu Dumnezeu". Sahasrara simbolizeaza detasarea completa de iluzie ce are drept consecinta cunoasterea supramentala si deplina a "adevarului ultim". Culoare: alb stralucitor. La nivelul lui Sahasrara fiinta sesizeaza disponibilitatea de identificare individuala cu absolutul divin. Functia "psihica" este aceea de "deschidere" spirituala fata de forta creatoare a universului. Fiinta umana care se identifica complet cu acest centru suprem traieste starea de continuitate a constiintei, de unitate a contrariilor, transcendere a polaritatilor si fuziune deplina cu constiinta divina suprema, Dumnezeu. Glanda epifiza (pineala), asociata acestei "locatii" spirituale a fiintei este situata exact in centrul cutiei craniene, are marimea unui bob de mazare si cantareste 0,16 g. Cercetarile moderne au demonstrat ca functionarea sa este implicata in ritmul circadian al corpului prin secretiile ciclice ale hormonului sau, melatonina. In cartea lui Claudiu Trandafir, Stiinta constiintei, se regasesc doua precizari importante legate de aceasta glanda: "Epifiza este situata intr-un santulet, excelent punct de rezonanta pentru crearea oricarei vibratii sau oscilatii. Relatia pe care o are atat cu ritmurile corporale, cat si cu fluidul cerebro-spinal ne sugereaza ca ea ar putea fi foarte bine un emitator si un vibrator in interiorul corpului, furnizand o parte din pattern-ul general, controland ritmurile fiziologice, in special la nivel endocrin"- Patrick Drouot, 1992 ; in cartea "The Web of Life" , John Davidson inainteaza ipoteza conform careia epifiza ar putea fi un emitator si receptor de pattern-uri energetice moleculare care guverneaza ritmurile fiziologice. Ea are o pozitie perfecta pentru a indeplini rolul de "radar" al energiilor subtile care se concretizeaza in materie si apoi sunt distribuite in intregul sistem endocrin". Lucian Danila, Reiki Master lucian_dan76@yahoo.com lucian.danila@gmail.com © Copyright 2007-2018 by Editura Bo-Yang

Citeste continuarea >